Menu Główne

Europejski Dzień Konsumenta

Kupując świadomie dbasz o swoje zdrowie i pomagasz chronić środowisko. 15-go marca obchodzony jest Europejski Dzień Konsumenta. Zgodnie z wynikami badań konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na produkty, które korzystnie wpływają na zdrowie oraz środowisko. Dowiedz się na przykładzie soków, w jaki sposób sięgając po produkty spożywcze, można łączyć zrównoważoną dietę z przyjaznym dla środowiska stylem życia.

Zdrowie jest najważniejsze – ta dobrze znana maksyma staje się wyznacznikiem zakupów większości klientów. Według badania przeprowadzonego przez IQS 85% konsumentów zwraca uwagę na informacje zawarte na etykiecie produktów o ich wpływie na organizm.Polscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani zdrowym trybem życia, a co za tym idzie żywnością naturalną. W ten trend wpisują się na przykład soki w opakowaniach kartonowych – komentuje dr hab. inż. Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. I dodaje – soki, także te z soku zagęszczonego to produkty, które pochodzą z warzyw lub owoców, często zbieranych w szczycie sezonu, w którym zawartość substancji odżywczych jest najwyższa. Dlatego produkty wytworzone z tych surowców charakteryzują się podobnym poziomem składników mineralnych i witamin. Na przykład szklanka soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Witamina ta między innymi wspiera właściwe funkcjonowanie narządu wzroku i pomaga zachować zdrową skórę.

Przeprowadzone badania również wskazują, że specjaliści, którzy pełnią ważną rolę w zakresie edukacji konsumentów o elementach diety, zwracają uwagę na najważniejsze, korzystne cechy soków zagęszczonych, np.:

  • 74% badanych specjalistów (lekarzy i dietetyków) wie, że soki zagęszczone są zdrowe, gdyż nie zawierają konserwantów – dr Włodarek potwierdza – Zgodnie z obowiązującymi przepisami, soki są pozbawione wszelkich sztucznych dodatków, takich jak, konserwanty, a także aromaty, barwniki czy różnego rodzaju słodziki. To zdecydowanie wpływa na jakość produktu, a co za tym idzie, na nasze zdrowie.
  • 79% badanych specjalistów (lekarzy i dietetyków) wie, że soki zagęszczone są zdrowe, gdyż zawierają tylko naturalne cukry, pochodzące z owoców i warzyw – Sama nazwa sok owocowy powinna być dla konsumentów sygnałem, że nie zawiera żadnych cukrów dodanych. Producent dosładzając soki owocowe, pomidorowe lub 100% warzywne złamałby prawo – podkreśla dr Włodarek. Zmiana stylu życia i trybu pracy, często powoduje, że konsumenci szukają szybkich i prostych rozwiązań, ale równocześnie zdrowych i przyjaznych dla środowiska produktów. Przykładem może być sok w opakowaniu kartonowym, które zapewnia sokom dłuższy termin przydatności do spożycia, przy jednoczesnym utrzymaniu wartości odżywczej soków. Warto także podkreślić, że wszystkie materiały wchodzące w skład opakowania kartonowego do płynnej żywności nadają się do przetworzenia. To znaczy, że cały karton, łącznie z nakrętką można poddać dalszemu przetwarzaniu.

Porcja soku, zarówno ze względu na wartość odżywczą oraz często wygodną formę, którą zapewniają miedzy innymi opakowania np. poręczne kartoniki, może stanowić element zbilansowanej diety. Jest to także jedna z minimum pięciu porcji warzyw lub owoców w ciągu dnia – dodaje dr. Włodarek.

Warto zatem dokonywać świadomych wyborów żywieniowych i podjąć #wyzwanie5porcji, spożywając minimum 400 g warzyw, owoców i porcję soku każdego dnia.

Ponad 60 proc. spośród 560 sklepów internetowych przebadanych przez Komisję Europejską stosowało politykę informacyjną lub prowadziło działania, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd – piszą w specjalnym komentarzu z okazji Światowego Dnia Konsumenta eksperci Deloitte.

Unia Europejska jest w trakcie przygotowywania pakietu przepisów, tzw. Nowego Ładu Konsumenckiego, który ma chronić konsumentów m.in. przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte jest to krok w dobrą stronę, a kluczem do rozwiązania obecnych, jak i przyszłych problemów w zakresie ochrony 500 mln unijnych konsumentów, jest równowaga pomiędzy ich uprawnieniami a interesami przedsiębiorców. 15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.

Niemal rok temu Komisja Europejska ogłosiła tzw. Nowy Ład Konsumencki, na który składają się dyrektywa o powództwach przedstawicielskich oraz dyrektywa „Omnibus”. Ta druga zmienia unijne przepisy dotyczące praw konsumenta, zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych i nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich oraz cen produktów. W tej chwili pakiet projektów znajduje się w Parlamencie Europejskim i według medialnych doniesień ma zostać uchwalony jeszcze w tej kadencji.

– Komisji Europejskiej przyświecało przekonanie, że choć obowiązujące przepisy zasadniczo odpowiadają potrzebom konsumentów funkcjonujących na jednolitym rynku, w tym tworzącym się rynku cyfrowym, to konieczna jest aktualizacja ich zapisów i usprawnienie ich egzekwowania. Jednocześnie liczne badania wskazywały na brak znajomości regulacji konsumenckich, zarówno po stronie samych konsumentów, jak i średnich i małych przedsiębiorców. Zresztą te same badania ujawniły, że odsetek naruszeń praw konsumentów jest zaskakująco wysoki – mówi Paweł Moskwa, adwokat, Partner, Deloitte Legal.

Dodatkowo, jako przyczynę niskiej aktywności konsumentów w egzekwowaniu swoich praw wskazywano brak skutecznych mechanizmów umożliwiających indywidulane i zbiorowe dochodzenie roszczeń, bez obawy o wysokie koszty takich postępowań oraz długi czas ich trwania. Dla przykładu tylko w czterech krajach członkowskich UE organizacje konsumenckie mogły skutecznie wnieść pozwy zbiorowe przeciwko Volkswagenowi w sprawie tzw. „Dieselgate”. Z danych Eurostatu wynika, że w latach 2006-2018 w krajach unijnych do odpowiednich organów wpłynęło niespełna 7 mln skarg od konsumentów. Z kolei do polskiego UOKIK w 2017 roku wpłynęło około 6,5 tys. skarg od poszkodowanych klientów.

Pod koniec lutego Komisja Europejska opublikowała wyniki badania przeprowadzonego we współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji. Objęło ono 560 stron internetowych, zajmujących się, m.in. sprzedażą odzieży, sprzętu audio i wideo oraz treści cyfrowych w 26 krajach i miało na celu zidentyfikowanie najczęściej pojawiających się niezgodności z regulacjami konsumenckimi.

Nowy Ład Konsumencki ma więc za zadanie przede wszystkim doprowadzenie do większej przejrzystości zakupów internetowych, ochronę konsumentów korzystających z usług cyfrowych, ułatwienie indywidualnego dochodzenia roszczeń, likwidację nieuczciwych praktyk handlowych, w tym agresywnego marketingu, ale też z drugiej strony usunięcie obciążeń dla przedsiębiorców i walkę z podwójnymi standardami produktów.

Zdaniem ekspertów Deloitte w przygotowywanych przepisach widać daleko posuniętą dbałość o zachowanie równowagi pomiędzy uprawnieniami konsumentów i obciążeniami nakładanymi na przedsiębiorców.

– Wyzwaniem jest stworzenie takiego prawa, które z jednej strony będzie na tyle jasno sformułowane i jednoznaczne, aby jego znajomość wśród konsumentów i przedsiębiorców była znacznie lepsza niż obecnie, a z drugiej strony będzie równoważyło interesy konsumentów i przedsiębiorców. Przepisy mają zapewnić konsumentom bezpieczeństwo prawne, ale też nie zniechęcać firm do rozwoju istniejących dóbr i usług, szczególnie na rynku cyfrowym, jak też do poszerzania swojej oferty – mówi Katarzyna Karasiewicz, radca prawny, Partner Associate, Deloitte Legal.