Kupując świadomie dbasz o swoje zdrowie i pomagasz chronić środowisko. 15-go marca obchodzony jest Europejski Dzień Konsumenta. Zgodnie z wynikami badań konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na produkty, które korzystnie wpływają na zdrowie oraz środowisko. Dowiedz się na przykładzie soków, w jaki sposób sięgając po produkty spożywcze, można łączyć zrównoważoną dietę z przyjaznym dla środowiska stylem życia.
Zdrowie jest najważniejsze – ta dobrze znana maksyma staje się wyznacznikiem zakupów większości klientów. Według badania przeprowadzonego przez IQS 85% konsumentów zwraca uwagę na informacje zawarte na etykiecie produktów o ich wpływie na organizm. – Polscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani zdrowym trybem życia, a co za tym idzie żywnością naturalną. W ten trend wpisują się na przykład soki w opakowaniach kartonowych – komentuje dr hab. inż. Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. I dodaje – soki, także te z soku zagęszczonego to produkty, które pochodzą z warzyw lub owoców, często zbieranych w szczycie sezonu, w którym zawartość substancji odżywczych jest najwyższa. Dlatego produkty wytworzone z tych surowców charakteryzują się podobnym poziomem składników mineralnych i witamin. Na przykład szklanka soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Witamina ta między innymi wspiera właściwe funkcjonowanie narządu wzroku i pomaga zachować zdrową skórę.
Przeprowadzone badania również wskazują, że specjaliści, którzy pełnią ważną rolę w zakresie edukacji konsumentów o elementach diety, zwracają uwagę na najważniejsze, korzystne cechy soków zagęszczonych, np.:
- 74% badanych specjalistów (lekarzy i dietetyków) wie, że soki zagęszczone są zdrowe, gdyż nie zawierają konserwantów – dr Włodarek potwierdza – Zgodnie z obowiązującymi przepisami, soki są pozbawione wszelkich sztucznych dodatków, takich jak, konserwanty, a także aromaty, barwniki czy różnego rodzaju słodziki. To zdecydowanie wpływa na jakość produktu, a co za tym idzie, na nasze zdrowie.
- 79% badanych specjalistów (lekarzy i dietetyków) wie, że soki zagęszczone są zdrowe, gdyż zawierają tylko naturalne cukry, pochodzące z owoców i warzyw – Sama nazwa sok owocowy powinna być dla konsumentów sygnałem, że nie zawiera żadnych cukrów dodanych. Producent dosładzając soki owocowe, pomidorowe lub 100% warzywne złamałby prawo – podkreśla dr Włodarek. Zmiana stylu życia i trybu pracy, często powoduje, że konsumenci szukają szybkich i prostych rozwiązań, ale równocześnie zdrowych i przyjaznych dla środowiska produktów. Przykładem może być sok w opakowaniu kartonowym, które zapewnia sokom dłuższy termin przydatności do spożycia, przy jednoczesnym utrzymaniu wartości odżywczej soków. Warto także podkreślić, że wszystkie materiały wchodzące w skład opakowania kartonowego do płynnej żywności nadają się do przetworzenia. To znaczy, że cały karton, łącznie z nakrętką można poddać dalszemu przetwarzaniu.
– Porcja soku, zarówno ze względu na wartość odżywczą oraz często wygodną formę, którą zapewniają miedzy innymi opakowania np. poręczne kartoniki, może stanowić element zbilansowanej diety. Jest to także jedna z minimum pięciu porcji warzyw lub owoców w ciągu dnia – dodaje dr. Włodarek.
Warto zatem dokonywać świadomych wyborów żywieniowych i podjąć #wyzwanie5porcji, spożywając minimum 400 g warzyw, owoców i porcję soku każdego dnia.
Faktem jest , że coraz bardziej jesteśmy wyedukowanym społeczeństwem konsumenckim ale sklepy wciąż masowo wprowadzają nas w błąd.
Ponad 60 proc. spośród 560 sklepów internetowych przebadanych przez Komisję Europejską stosowało politykę informacyjną lub prowadziło działania, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd – piszą w specjalnym komentarzu z okazji Światowego Dnia Konsumenta eksperci Deloitte.
Unia Europejska jest w trakcie przygotowywania pakietu przepisów, tzw. Nowego Ładu Konsumenckiego, który ma chronić konsumentów m.in. przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte jest to krok w dobrą stronę, a kluczem do rozwiązania obecnych, jak i przyszłych problemów w zakresie ochrony 500 mln unijnych konsumentów, jest równowaga pomiędzy ich uprawnieniami a interesami przedsiębiorców. 15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.
Niemal rok temu Komisja Europejska ogłosiła tzw. Nowy Ład Konsumencki, na który składają się dyrektywa o powództwach przedstawicielskich oraz dyrektywa „Omnibus”. Ta druga zmienia unijne przepisy dotyczące praw konsumenta, zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych i nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich oraz cen produktów. W tej chwili pakiet projektów znajduje się w Parlamencie Europejskim i według medialnych doniesień ma zostać uchwalony jeszcze w tej kadencji.
– Komisji Europejskiej przyświecało przekonanie, że choć obowiązujące przepisy zasadniczo odpowiadają potrzebom konsumentów funkcjonujących na jednolitym rynku, w tym tworzącym się rynku cyfrowym, to konieczna jest aktualizacja ich zapisów i usprawnienie ich egzekwowania. Jednocześnie liczne badania wskazywały na brak znajomości regulacji konsumenckich, zarówno po stronie samych konsumentów, jak i średnich i małych przedsiębiorców. Zresztą te same badania ujawniły, że odsetek naruszeń praw konsumentów jest zaskakująco wysoki – mówi Paweł Moskwa, adwokat, Partner, Deloitte Legal.
Dodatkowo, jako przyczynę niskiej aktywności konsumentów w egzekwowaniu swoich praw wskazywano brak skutecznych mechanizmów umożliwiających indywidulane i zbiorowe dochodzenie roszczeń, bez obawy o wysokie koszty takich postępowań oraz długi czas ich trwania. Dla przykładu tylko w czterech krajach członkowskich UE organizacje konsumenckie mogły skutecznie wnieść pozwy zbiorowe przeciwko Volkswagenowi w sprawie tzw. „Dieselgate”. Z danych Eurostatu wynika, że w latach 2006-2018 w krajach unijnych do odpowiednich organów wpłynęło niespełna 7 mln skarg od konsumentów. Z kolei do polskiego UOKIK w 2017 roku wpłynęło około 6,5 tys. skarg od poszkodowanych klientów.
Pod koniec lutego Komisja Europejska opublikowała wyniki badania przeprowadzonego we współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji. Objęło ono 560 stron internetowych, zajmujących się, m.in. sprzedażą odzieży, sprzętu audio i wideo oraz treści cyfrowych w 26 krajach i miało na celu zidentyfikowanie najczęściej pojawiających się niezgodności z regulacjami konsumenckimi.
Nowy Ład Konsumencki ma więc za zadanie przede wszystkim doprowadzenie do większej przejrzystości zakupów internetowych, ochronę konsumentów korzystających z usług cyfrowych, ułatwienie indywidualnego dochodzenia roszczeń, likwidację nieuczciwych praktyk handlowych, w tym agresywnego marketingu, ale też z drugiej strony usunięcie obciążeń dla przedsiębiorców i walkę z podwójnymi standardami produktów.
Zdaniem ekspertów Deloitte w przygotowywanych przepisach widać daleko posuniętą dbałość o zachowanie równowagi pomiędzy uprawnieniami konsumentów i obciążeniami nakładanymi na przedsiębiorców.
– Wyzwaniem jest stworzenie takiego prawa, które z jednej strony będzie na tyle jasno sformułowane i jednoznaczne, aby jego znajomość wśród konsumentów i przedsiębiorców była znacznie lepsza niż obecnie, a z drugiej strony będzie równoważyło interesy konsumentów i przedsiębiorców. Przepisy mają zapewnić konsumentom bezpieczeństwo prawne, ale też nie zniechęcać firm do rozwoju istniejących dóbr i usług, szczególnie na rynku cyfrowym, jak też do poszerzania swojej oferty – mówi Katarzyna Karasiewicz, radca prawny, Partner Associate, Deloitte Legal.