Dzwoni pan z banku i prosi o hasło…

Prawie co 4. Polak deklaruje, że w czasie pandemii rozmawiał przez telefon z kimś, kto poprosił go o podanie numeru PESEL, serii dowodu osobistego lub danych do logowania w bankowości elektronicznej. Najczęściej o takie dane pytali „pracownicy banków” i to nie zawsze tych, w którym mamy konto. Równocześnie prawie 20 proc. osób przyznało się, że mogło podać takie informacje osobom trzecim. Najczęściej dotyczyło to osób młodych. Takie wnioski płyną z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

 

Główne wnioski:

  • 24 proc. ankietowanych otrzymało telefon z prośbą o podanie danych osobowych lub hasła do logowania w bankowości elektronicznej.
  • Najczęściej rozmówca podawał się za pracownika banku (52 proc.). Co 5. taki telefon był z firmy gazowniczej, energetycznej lub od dostawcy Internetu.
  • 18,4 proc. respondentów przyznało się do tego, że mogło im się zdarzyć przekazać dane do logowania osobom trzecim. Najczęściej dotyczyło to osób w wieku między 18 a 24 rokiem życia.