TOMASZ PORĘBA PYTA KOMISJĘ …

Tomasz Poręba pyta Komisję Europejską o sprzedaż PKP Energetyka 

Europoseł Tomasz Poręba skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie sprzedaży spółki PKP Energetyka prywatnemu funduszowi, w której pyta o dopuszczalność tego typu transakcji. „PKP Energetyka S.A. to nie tylko gwarant sprawnego działania kolei w Polsce, ale przede wszystkim spółka o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego państwa” – wskazuje europoseł PiS.

Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. To spółka infrastrukturalna dostarczająca energię dla sektora kolejowego w Polsce oraz zawiadująca sieciami przesyłowymi i dystrybucji. Usługi obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej. Spółka zarządza siecią energetyczną, która jest jednym z elementów infrastruktury kolejowej. W interpelacji Tomasz Poręba przypomina, że PKP Energetyka zarządza krytycznymi elementami systemu – jest właścicielem większości podstacji średniego napięcia, służących do przetwarzania prądu przemiennego na stały 3000 V, którym zasilane są pociągi. „PKP Energetyka jest w posiadaniu urządzeń, które w myśl przepisów i dyrektyw unijnych zaliczane są do elementów infrastruktury kolejowej i mają bezpośredni wpływ na prowadzenie ruchu pociągów. PKP Energetyka S.A. jest jedyną firmą w Polsce, która ma takie urządzenia w sąsiedztwie linii kolejowych” – wskazuje europoseł PiS.Tomasz Poręba podkreśla, że PKP Energetyka jest uwzględniona na liście MON obejmującej spółki istotne dla systemu obrony państwa.

„PKP Energetyka to ważne ogniwo w systemie energetycznym, który może mieć ogromne znaczenie w razie pojawienia się sytuacji kryzysowej. Oznacza to, iż  spółka to nie tylko gwarant sprawnego działania kolei w całym kraju, ale bezpieczeństwa Polski. Dlatego też bardzo trudno jest wycenić jej wartość” – tłumaczy europoseł PiS. Poręba pyta Komisję Europejską, czy w świetle zapisów europejskiego prawa spółka o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa może zostać sprzedana prywatnemu funduszowi. Jednocześnie europoseł PiS pyta Komisję, czy taka transakcja może zagrozić pozyskiwaniu przez Polskę funduszy strukturalnych i europejskich na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej.