Lato jest trudnym czasem dla samochodów, ponieważ muszą zmierzyć się z prażącym słońcem i deszczem, ale także wzmożonym, wakacyjnym ruchem drogowym. Dzięki wciąż unowocześnianym konstrukcjom, auta dość dobrze radzą sobie w różnych warunkach. Mimo to, nadal potrafią zaskoczyć niespodziankami, które mogą pojawić się zwłaszcza latem. Eksperci AAA AUTO wyjaśniają dlaczego mogą się wydarzyć.
„Coraz większa liczba dni gorących w roku sprawia, że kierowcy wybierając używany samochód oczekują klimatyzacji jako podstawowego wyposażenia. Jednak muszą pamiętać, że włączony system klimatyzacji jest dodatkowym obciążeniem dla silnika samochodu, ale także może stanowić źródło niespodzianek, których kierowcy nie zawsze są świadomi. Warto o nich wiedzieć, jak również warto pamiętać o okresowym serwisie klimatyzacji w profesjonalnym warsztacie, w którym mechanik sprawdzi stan techniczny poszczególnych elementów i szczelność całego układu, wymieni czynnik chłodzący oraz zdezynfekuje przewody, usuwając z nich bakterie“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
5 niespodzianek, które może nam zrobić auto podczas upału:
Kapiąca woda z auta – Wiele osób jest zaniepokojonych, gdy podczas parkowania pod samochodem tworzy się kałuża wody. Czasami można również zaobserwować wodę kapiącą z samochodów w ruchu. Jest to spowodowane włączoną klimatyzacją, która uwalnia z parownika skroploną wodę.
Dym z otworów wentylacyjnych – Biały dym wydobywający się z otworów wentylacyjnych po uruchomieniu samochodu może zaniepokoić. Nie należy jednak się tym martwić, pod warunkiem, że nie jest gryzący. Dym to para wodna z gorącego, wilgotnego powietrza. Zbyt szybki jego przepływ przez system klimatyzacji uniemożliwia wilgoci uformowanie się w kropelki wody. Zamiast tego przechodzi prosto przez system, powodując „dym”. Uruchomienie na chwilę klimatyzacji spowoduje jego zatrzymanie.
Głośne dźwięki w komorze silnika – W powolnym ruchu drogowym odgłos gwałtownego, wzmożonego hałasu dochodzącego z komory silnika może być niepokojące. Ten dźwięk to włączający się i wyłączający wentylator chłodnicy silnika. Aby oszczędzać paliwo, nie działa on cały czas, ale włącza się, gdy temperatura płynu chłodzącego wzrośnie zbyt wysoko. Kiedy samochód będzie jechał szybciej, przepływ powietrza przez osłonę chłodnicy sprawi, że wentylator nie będzie się uruchamiał.
Lepkie nadwozie – Gdy latem zaparkujesz na dłużej pod drzewem odkryjesz, że kapiący z niego sok zebrał się w postaci lepkich kropelek na całym samochodzie. Jeśli pozostanie, sok stwardnieje i może spowodować uszkodzenie lakieru. Najlepiej usunąć go dużą ilością wody z gorącym roztworem szamponu.
Samochód jest wolniejszy – Niektórzy kierowcy mogą zauważyć latem, że ich samochód jest ospały, zwłaszcza jeśli silnik jest słabszy. Przyspieszenie może wydawać się mniejsze, a reakcja auta nie tak wyraźna jak zimą. Dzieje się tak dlatego, że gorące letnie powietrze jest lżejsze i mniej gęste. Różnica nie jest wielka, ale obniża nieco osiągi silnika, a także może wpływać na zużycie paliwa. Z drugiej strony silniki będą działać lepiej w chłodne, rześkie poranki.