NEOONIRYCZNY GRZEGORZ KIJANKA

Swego czasu zastanawiałem się po co tworzyć coś co ktoś uzna za usprawiedliwianie się. A jednak kategoria na portalu pod nazwą Kulturalny Remanent sprawdza się i to dość dobrze.

Przedstawiamy dzisiaj postać Grzegorza Kijanki Przemyskiego artysty i grafika którego możecie znać chociażby z naszego portalowego podwórka. Grzegorz jest autorem naszego telewizyjnego logo oraz pełnego znaku graficznego na naszym portalu. Tak Tak od ponad pięciu lat obserwujecie nasze logo nie znając autora. Dzisiaj się to zmienia.

Więc kategoria Kulturalny Remanent nie tylko jest potrzebna ale się już sprawdza.

Poniżej przemyślenia Grzegorza oraz film z jego ostatniej wystawy. Wystawy z czasów pandemii kiedy galerie były pozamykane a obejrzeć coś ciekawego można było jedynie online.

GRZEGORZ KIJANKA –

,,Podkarpacie to mój dom.

Estetyka to mój świat.

Niech wszechświatem będzie dobre słowo.”

 

Kierując się wrażeniami związanymi z Podkarpaciem i sennymi odczuciami, stworzyłem neooniryzm. Cykl neooniryczny jest obszarem, który jest związany z moją podświadomością, ale także z odczuciami wynikającymi z doświadczenia. Łączenie mediów plastycznych, połączone
z chęcią szukania wolności poprzez techniczny eksperyment, tworzy neooniryczny świat, rządzący się własnymi prawami.

Jestem daleki od wygłaskanych światłocieni i zaznaczam granice kompozycji surową, bezwzględną kreską. Podstawą, wpływającą na jakość rysunku jest umiejętność gospodarowanie światłem. Wynika to ze zdolności wykorzystywania niezagospodarowanego podłoża albo zastosowania odpowiedniej swym kontraście kreski. Spójność rysunku onirycznego to połączenie ilustracyjnej kreski z wylewkowo potraktowyn tłem, będącym rozlaną kawą, śladem farby położonej za pomocą pędzla, albo „mgły” spreju. Neooniryzm korelując z cechami oniryzmu, wprowadza nową ilustracyjną jakość, będącą podstawą neoonirycznej kompozycji.

Proces twórczy zazwyczaj poprzedza chęć kreowania pracy artystycznej w określony sposób, za pomocą określonych środków plastycznych. Moje obrazy charakteryzuje jako ,,rysunkowy układ graficzny”, przekazujący odbiorcy neooniryczną atmosferę, powstałą przy pomocy mix-media i rysunku. Stosuje collage, frotage, sprej, łączę fragmenty kompozycji za pomocą kreski – grafit, tusz, farba akrylowa.

Plamy kompzycyjne są wydobywane przez kreskę funkcjonującą jako zaznaczenie fragmentu kompozycji. Bywa, że korzystam z użycia określonego koloru wiodącego. W przypadku poprzedniego cyklu „RED33”, jako dominantę kolorystyczną zastosowałem jednolitą czerwień ręcznie tworzonego passe-partout i odpowiednio wkomponowanych uderzeń czerwonych elementów. W przypadku aktualnie prezentowanych prac jest to: błękit, zieleń, sporadycznie fiolet, żółty i magenta.