EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI – czy szkoła w obecnej formule spełnia swoją rolę

Rozpoczęcie roku szkolnego było dobrą okazją na zorganizowanie konferencji pt. „Edukacja przyszłości”. Celem konferencji było zwrócenie uwagi na problemy obecnej edukacji, czy szkoła w obecnej formule spełnia swoją rolę, co mogą zrobić dyrektorzy, nauczyciele aby wprowadzać oddolne zmiany, aby szkoła była przyjazna, ale jednocześnie efektywna.

Dorota Łoboda, dr Marzena Żylińska, prof. dr hab. Grzegorz Mazurek to prelegenci którzy przyjechali do Przemyśla z konkretnym planem jak usprawnić i jak zmieniać w nowych cyfrowych czasach polską szkołę.

Kim są paneliści tego spotkania ?

  • pierwsza z nich to – posłanka na sejm X kadencji, działaczka na rzecz nowoczesnej edukacji, praw uczniów, równego dostępu do edukacji.
  • druga – to uznana metodyczka i autorka wielu książek, która od lat wspiera nauczycieli w rozwijaniu umiejętności dydaktycznych. Założycielka “Edukatorium” zajmującej się szkoleniem nauczycieli oraz założycielka fundacji “Budząca się szkoła”.
  • natomiast jedyny w tym gronie mężczyzna to nie tylko pomysłodawca tego wydarzenia, ale również przemyślanin, teoretyk i praktyk zarządzania oraz marketingu specjalizujący się w obszarze transformacji cyfrowej sektora edukacyjnego. Od 4 lat rektor Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) – wiodącej uczelni ekonomicznej Europy Środkowo- Wschodniej wg Financial Times. Ceniony dydaktyk i autor wielu publikacji naukowych i praktycznych dot. zarządzania.

Dyrektorzy szkół i placówek, nauczyciele, rodzice, uczniowie i absolwenci SP 11 w Przemyślu poruszyli takie zagadnienia jak m.in.

  • Ocenianie – jak oceniać aby wspierać rozwój uczniów i nie wywoływać strachu oraz stresu i robić to zgodnie z prawem oświatowym. Relacje fundamentem efektywnej nauki. Szkoła to nie wyścigi – rankingi – dr Marzena Żylińska,
  • Nowoczesna edukacja. Współpraca, nie rywalizacja. Kształtowanie kompetencji miękkich w edukacji i ich znaczenie w przyszłości – Dorota Łoboda,
  • Kompetencje przyszłości na rynku pracy. Wpływ sztucznej inteligencji na edukację – korzyści, zagrożenia, etyka – prof. Grzegorz Mazurek

Podczas debaty po prezentacjach prelegenci zderzyli się z wieloma trudnymi pytaniami  zgrupowanymi w trzech podstawowych kategoriach:

  1. Sztuczna inteligencja, o której słyszymy na każdym kroku i o której słyszą również nasi uczniowie. Jakie my nauczyciele oraz szkoła powinna zająć stanowisko wobec AI. Czy jakieś zapisy powinny znaleźć się w statucie szkoły?  Jak AI może wpływać na proces uczenia się?
  2. Dobre relacje są podstawą efektywnej nauki.  Czym właściwie są dobre relacje? Nauczyciele różnie pojmują dobre relacje.   Gdzie i jak zdobywać wiedzę o kompetencjach relacyjnych?
  3. Nauczyciele (oprócz podstawy programowej) powinni u uczniów kształtować kompetencje miękkie(m.in. praca w grupach, umiejętność wyszukiwania informacji, itp,..). Jednak czasami się zdarza, że  nie wiedzą jak to robić.. Jak wspierać nauczycieli w rozwijaniu tych kompetencji?

Po konferencji narodziło się wiele pomysłów wśród dyrektorów, ale przede wszystkich  nauczycieli przemyskich szkół aby zmienić swój warsztat pracy, aby zrezygnować z ocen cyfrowych (zgodnie z prawem oświatowym), tak aby w szkole uczeń był podmiotem, a nie przedmiotem/narzędziem do uzyskiwania wysokich wyników w rankingach.