Komu to było potrzebne czyli zmiany dla kierowców na państwowych odcinkach A2 i A4

Ten artykuł który został nam dostarczony przez rzecznika prasowego KAS w Rzeszowie a jest udostępniony poniżej naszego komentarza nie miał się wcale ukazać na naszej stronie. W okolicach 1 grudnia byliśmy zasypywani tysiącami informacji jak to już teraz będzie wspaniale na krajowych państwowych autostradach. Więc nie chciałem powielać na naszym portalu tego, czego wszyscy mieli już dość chociaż jeszcze nie weszło w życie – ale ….

No właśnie ale,

Kilka dni temu miałem wątpliwy zaszczyt jechać tym nowym wynalazkiem opłat na krajowych autostradach. Szumne zapewnianie że jest , że będzie lepiej to fikcja.

Postanowiłem wrócić do tych wydarzeń z początku grudnia i podzielić się kilkoma obserwacjami.

Zdezorientowani kierowcy na bramkach, natychmiastowe kontrole zaraz po przejechaniu punktów poboru opłat to standard jak w okolicach Wrocławia tak również w okolicach Gliwic. Po prawie dwu tygodniach nowego systemu są dalej kłopoty z zakupem biletów na stacjach paliw nie mówiąc o aplikacjach, które nie są kompatybilne z tym czymś nazywanym udogodnieniem. Jedzie się na tak zwanego „czuja” może się uda a może nie. I nie jest to odosobniony problem mojej osoby tylko wielu kierowców w kraju.

Stojąc w kolejce na stacji paliw rozmawiałem z wieloma osobami, które też chciały zakupić bilet na przejazd i tu muszę powiedzieć krótko – zakup to istny koszmar. Sympatyczny pan na stacji paliw co chwilkę musiał się odrywać od sprzedaży biletu klientowi bo obsługiwał tych co tankowali, kiedy zwróciliśmy mu uwagę że też robimy zakup na jego stacji to warczał jak wściekły pies, że oni się nie prosili o te bilety i nie mają obowiązku a my jak chcemy jechać to mamy czekać. Nie dziwię się człowiekowi bo zakup takiego biletu czy jego sprzedaż to koszmar. Musisz podawać wiele danych związanych z trasą również z czasem przejazdu i numerami samochodu. Szczęście, że jeszcze nie trzeba podawać numeru buta czy rozmiaru kołnierzyka w koszuli. Ot miało być lepiej jest jak zawsze. Ktoś kiedyś powiedział takie mądre zdanie : Leprze jest wrogiem dobrego.

Korzystając z tych udogodnień sporadycznie nie jesteśmy w stanie się do tego przyzwyczaić. Dla tych co jeżdżą często może to i udogodnienie bo zakupią urządzenie wydadzą szmal na kaucję za czytnik i interes się kręci. Kolejki na bramkach zniknęły ale przeniosły się na stacje paliw. Czy tak to miało wyglądać ???

Z tym pytaniem pozostawię Was bez odpowiedzi.

Z całą sympatią do Pani rzecznik .

Poniżej informacja od twórców tego wynalazku ubrana słowami rzecznika prasowego KAS w Rzeszowie.

  • 1 grudnia br. został wyłączony Manualny System Poboru Opłat na płatnych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica.
  • Użytkownicy pojazdów lekkich nie muszą płacić za przejazd w kiosku poboru opłat.
  • Wystarczy kupić e-bilet autostradowy lub korzystać z aplikacji e-TOLL bądź urządzeń OBU/ZSL.
  • Przejazd obwodnicą Gliwic (odcinek Kleszczów-Żernica) pozostaje bezpłatny.

Od 1 grudnia br. użytkownicy samochodów osobowych i motocykli mogą korzystać z e-biletu autostradowego, czyli nowej metody płacenia za przejazdy państwowymi odcinkami A2 i A4. Od tego dnia przejazd wszystkich kategorii pojazdów po płatnych odcinkach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica będzie odbywał się płynnie, bez zatrzymywania przed szlabanem.

e-bilet autostradowy to szybkość i wygoda

Zakup e-biletu autostradowego nie wymaga rejestracji w systemie e-TOLL i kupowania urządzeń pokładowych. Dostępne są dwie formy dystrybucji e-biletu autostradowego – w formie stacjonarnej lub elektronicznie. W przypadku obu metod wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych potrzebnych tylko do naliczenia opłaty za przejazd autostradą:

  • numeru rejestracyjnego pojazdu,
  • daty i godziny rozpoczęcia przejazdu autostradą, planowanej do pokonania trasy.

e-bilet autostradowy będzie można nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu będzie możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono.

Aplikacja e-TOLL PL BILET

Już teraz można kupić e-bilet autostradowy w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET przygotowanej przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów. Można ją pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz w AppStore.
Aplikacja umożliwia:

  • zakup e-biletu autostradowego,
  • wygenerowanie potwierdzenia zakupu e-biletu autostradowego w formie pliku PDF,
  • wgląd w historię wszystkich zakupionych e-biletów autostradowych,
  • zwrot niewykorzystanego e-biletu autostradowego.

Więcej o aplikacji e-TOLL PL BILET stronie na etoll.gov.pl.
Kierowcy będą mogli skorzystać również z aplikacji partnerów, z którymi Szef Krajowej Administracji Skarbowej zawiera umowy partnerskie. Informacja o aplikacjach partnerów będzie dostępna na stronie etoll.gov.pl


Sieć dystrybucji stacjonarnej

Kierowcy poruszający się autostradami okazjonalnie lub niekorzystający z rozwiązań cyfrowych kupią tradycyjny bilet w stacjonarnych sieciach obsługi naszych partnerów, m.in. PKN Orlen, Lotos. Lista ponad 230 stacji PKN Orlen, na których można kupić e-bilet od 1 grudnia br. jest dostępna na stronie: https://www.etoll.gov.pl/lekkie/partnerzy-siec-dystrybucji-e-biletu-autostradowego/lista-partnerow/pkn-orlen/
Lista stacji sieci Lotos zostanie opublikowana niebawem.

Aplikacja e-TOLL PL i urządzenia pokładowe

Użytkownicy pojazdów lekkich mogą opłacać przejazdy autostradą A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica również za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL lub z wykorzystaniem urządzeń pokładowych przekazujących dane GPS pojazdu do systemu e-TOLL (OBU/ ZSL).
Od 24 czerwca br. aplikacja e-TOLL PL jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz w AppStore. Aby korzystać z aplikacji e-TOLL PL konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne, więc nie trzeba z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Naliczanie opłat odbywa się z wykorzystaniem danych geolokalizacyjnych pojazdu dlatego w trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.
Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą wykorzystując urządzenia OBU i ZSL dopuszczone do systemu e-TOLL.

Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4

W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia br. na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica obowiązuje nowa organizacja ruchu:

  • Na PPO Styków i PPO Żdżary kierowcy będą korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy na PPO.
  • Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy na PPO.

Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie będzie już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta.
Place Poboru Opłat są właściwie oznakowane i będzie na nich obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.

Autostrada Gliwic bez zmian

Dla kierowców pojazdów lekkich, na odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica przejazd obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) pozostaje bezpłatny – nie ma konieczności zakup e-biletu autostradowego lub korzystania z aplikacji e-TOLL PL.
System kontroli zamontowany na pasach wjazdowych i wyjazdowych został tak skonstruowany, żeby identyfikować pojazdy poruszające się tylko po obwodnicy Gliwic (na odcinku Kleszczów – Żernica) i w takich przypadkach nie stwierdzać naruszeń dotyczących braku wniesienia opłaty za przejazd.

Zasady przejazdu w nocy z 30 listopada na 1 grudnia

Kierowca, który wjedzie na autostradę przed godziną 24:00, a wyjeżdżać będzie po 24:00 może opłacić przejazd:

  • korzystając z aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL;
  • bezpośrednio po zjeździe z autostrady zakupić e-bilet autostradowy w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET lub na stacji benzynowej Orlen (w wyjątkowych sytuacjach jest możliwość zakupu e-biletu autostradowego do 3 dni wstecz od daty zakończenia przejazdu).

Infolinia e-TOLL PL

Informacji o nowych zasadach organizacji ruchu i opłacania przejazdów w e-TOLL udziela Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Całodobowa infolinii działa pod numerami:

  • 800 101 101 – numer bezpłatny, przeznaczony dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce,
  • +48 22 521 10 10 oraz +48 22 519 77 77 – numery dla użytkowników telefonów komórkowych i dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.

Do dyspozycji kierowców jest również adres poczty elektronicznej [email protected]

asp. Edyta Chabowska

Rzecznik prasowy

Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie